søndag 30. juni 2013

Verbascum phoeniceum

I 2006 sådde jeg Verbascum phoeniceum  ( fiolkongslys )


Disse har jeg hatt glede av siden. 


De frøsår seg selv.
Dukker opp litt her og litt der men jeg lar de stå.
Det er egentlig en staude men den kan forsvinne etter blomstringen.
Trives best i lett jord og tåler endel tørke.


De kommer i de nydeligste rosa, lilla og hvite farvene.
De kan bli 50-90 cm høye
Skal være holdbare som snittblomst.


Planten passer perfekt inn i den romantiske hagen.
Mine frø kommer fra Lord Nelson men det er sikkert flere som har de.
ANBEFALES :)


Nå kan jeg starte "mumsinga" :D :D
De første bæra er blitt modne.


Bella får dagene til og gå med og jakte på humla og det som ellers måtte dukke opp.
Late dager for kattene nå :)

Ha en fin dag



4 kommentarer:

  1. ÅH!!!Så fantastiske blomster i de nydeligste farger,slike skulle man hatt ja:)))God søndag!
    Klem Vibeke

    SvarSlett
  2. Da fikk jeg vite hva min rosa kongslys heter. Min er litt feilplassert da den blir høyere enn spireahekken min, men jeg husker aldri på å flytte den om våren.

    SvarSlett
  3. Åå så vakre de er, nydelige bilder.
    Marit.

    SvarSlett
  4. Så mange nydelige farger du har i sorten. Jeg fikk øynene opp for disse i år og fikk før fra en bloggvenn (farger ukjent). Gleder meg villt til de blomstrer neste år. Får nyte dine imens:)

    SvarSlett