søndag 21. juni 2015

Tulipaner på hell

For en deilig dag
Ikke mye sol og ikke veldig varmt
men akkurat nok til at det er fint å sitte ute uten å gjøre noe som helst :)
Tulipanene er på hell. 
Noen har allerede havnet på dynga og resten følger etter om ikke mange dagene


De er blitt store og "fluffy" nesten som pioner













Noen anemoner. 
Usikker på navn.




Anemone "the admiral"
Denne Anemonen hadde lauvmakken rota i. 
Den ødelegger bladene men jeg håper jeg har plukket de som var.


Trillium grandiflorum


Narsisser


I år har det blitt noen stemor i bed og krukker.
Er blitt veldig glad i denne sommer planten.
Den tåler kulde og holder hele sommeren her.


Nå er det like før Lewisia er på sitt vakreste.
Kommer flere bilder senere når de har flere blomster :)


Prakt lewisia


Fritillaria camschatcensis
I fjor delte jeg en tue og flyttet den til en annen del av hagen.
Den tålte flyttingen godt men er enda litt glissen. 
Bare å vente til den er blitt tett og fin igjen :) :)


fritillaria acmopetala
Denne fikk jeg kjøpt i Tromsø i fjor.



Perleblomsten har holdt stand lenge i år.
Nå tar andre snart over og farger hagen blå.


Seiersløk / Allium victorialis
Etter tre år skal den endelig blomstre :) :) :)

 Ha en fortsatt fin Juni










6 kommentarer:

  1. Så flotte tulipaner! Det er ganske spennende med det langstrakte landet vårt, her i Bergen er tulipanblomstringen for lengst over. Lewisia har jeg bare i en krukke under tak. Der har den blomstret i over ti år, men i bedene dør klarer den ikke å overvintre. Ha en fin sommersøndag. Dere har kanskje midnattsol? Hilsen Anne-Kristin (lykkeligihagen.blogspot.no)

    SvarSlett
  2. Ja det er stor forskjell alt etter hvor man bor i landet. Vi har midnattsol og det er deilig etter den lange mørke vinteren. Vi trenger det :D :D Lewisia klarer seg veldig bra her i min hage. Kan ikke huske at jeg har mistet en eneste en men så har du sikkert noe som ikke klarer seg her hos meg. Bor i sone 6/7 så det sier seg selv at noen stauder takker for seg etter en sesong. Men slik er det.Man kan ikke få i både pose og sekk :D :D Ha en flott sommer :)

    SvarSlett
  3. Her var masse spennende planter til inspirasjon.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingeborg :D :D
      Ha en fin dag :)

      Slett