søndag 7. juni 2015

Tidlig Juni i min hage på Senja

En grå dag men heldigvis ikke regn enda så jeg rakk en tur i hagen med kameraet :)
De første tulipanene står enda mens andre nettopp startet.









Noen som vet hva denne heter ?
Kjøpt i Botanisk hage i Tromsø hos en av selgerne der.
Selv sår seg godt og er vel ca 30 cm høy.
Svakt rosa på utsiden av kronbladene men hvit inni.

Nå har jeg fått navn på denne:
Ranunculus amplexicaulis / doggsoleie


Trillium i blomst. Denne er lav og kraftig.






 Anemone obtusiloba patula
En nydelig liten Anemone med en mye flottere farge enn kameraet mitt klarte å fange.
Den er langt fra så blass i fargene.

Anemone robinsoniana
En nydelig sart lillafarge




Noen flere Muscari.
De rosa fikk jeg ikke til denne gangen heller :(


Lathyrus vernus / Vårerteknapp



Min bedre halvdel fikk det for seg under ved kløyvingen
at han skulle skjære ut ett hjerte til meg.
Kanskje ikke perfekt men flott nok for meg og dessuten er det tanken som teller <3 <3 <3

Mio har det travelt med mus og insekter.
Han er på jakt mesteparten av dagen.
Resten av tiden sløver han på sofaen eller plager søstra :D :D


Mye jobb gjenstår i hagen
 men jeg må bare vente til jeg får lyst til å grave og flytte stein.
Vil slappe litt av og nyte først :)

Ha en flott søndag dere !



4 kommentarer:


  1. Ser veldig flott ut. Likte spesielt det rommet med skiferheller og pergola(?). Her i Reisadalen er planteveksten ikke kommet så langt, vinteren var hard i år, og snøen lå til langt ut i mai. Dessuten har våren vært kald, og både trær, busker og blomster sturer og er avventende. Så nå MÅ det komme noen flere varmegrader snart hvis det skal bli litt futt i veksten. Ha en fin sommer der ute i havgapet, på vakre Senja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke trivelig for verken planter eller folk når det regner i dagevis og det er kaldt og hustrig. Men optimistisk må man være :) En fin sommer til deg og :) :)

      Slett
  2. Så mange nydelige tulipaner som er i farta. Er den første der en 'Claudia'? Lurer på om den hvite du lurer på er en enkelt duppesoleie? Du har en utrolig flott hage! Nyt våren på Senja.

    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord .) :) Det gikk litt fort under legging av løk så ingen er merket. Det kan godt hende det er en 'Claudia'. Kjøpte løkene fra Zimtrade :) Bladene ligner ikke på Duppsoleie men jeg fant ikke bilder av enkle planter. Ikke så enkelt det der med navn du :D :D

      Slett